Förlåt för att jag inte bloggar

men internet är så j*vla segt på alla hostel. Tar 30 minuter att få upp 1 bild. Och jag har 100 bilder att dela med mig av. Kommer istället massor med inlägg när jag är hemma i helgen (det känns helt sjukt) från Noosa, Fraser Island, Rainbow Beach etc.

Undertiden kan ni kika in min instagram där det dyker upp en och annan bild då och då... Heter ellenboat där.

Håll ut kära bloggläsare! Och när jag kommer hem ska jag avslöja en ny spännande nyhet som ingen annan ännu vet :)

Idag är vi på rainbow beach till 12.00. Klockan är 9.00 och vi har varit uppe sedan 6 och klappat delfiner hela morgonen. Ikväll blir det Brisbane och imorgon flyget vi tillbaka till Bondi för att hämta våra väskor och krama alla farväl. På fredag är jag i Sverige och äter bregott. Känns helt absurt. Men åh vad jag är lycklig ändå, mitt liv är suveränt om man nu får säga så utan att anses skrytsam.

Bjussar på EN bild som tog hela 43 minuter att ladda upp, bra blogg-appen är va? Jag och min bästa vän leker under ytan på mermaid-beach förra helgen.

NOOSA

Framme i ett stekhett Noosa. Otroligt vackert här med en flod som slingrar sig härsan och tvärsan genom den lilla byn. Gräshoppor stora som fötter, kalkoner och kokospalmer pryder de lugna gatorna och människor stand-up-paddlar, fiskar och njuter av fridfullheten.

Dagen har sedan bestått av en kort surf på stranden, men var inte så kul för vi var otroligt trötta efter helgens galej och våra gratis-surfbrädor var skitdåliga och alldeles för stora. Sedan blev det middagslagning på hostelet, så himla mysigt att laga middag på hostel tycker vi. Speciellt här där det är så litet hostel med bara massa skummisar som bor här. Våra roomies är ett fisblekt irländskt par ca 10 år äldre än oss. Nu vet ni.

motgångar i paradiset

Idag vaknade vi med en hejdundrans bakfylla och firade det med att unna oss en helt underbar frukost på ett café vi gått till varje morgon här i Gold Coast. Organiska Macai-pannkakor med macadamia-strössel och kakao, Paleo-granola med KOKOS-SORBET, färskpressad äpple-mint-bär-juice och en liten kaffe från himmelen. Många okända termer på nyttiga bär och frön vi aldrig hört talas om, men smakade himmelen.

Därefter tog vi en taxi in till ett shoppingcenter för att fixa boende för inatt, men aaaaaaallt var fullt. Efter svett, suckar och till och med tårar fick vi pröjsa 220 dollar för ett enda rum på ett motell som inte ens ligger i staden.

Efter goda hemmagjorda tortilla-pizzor blev vi dock glada igen och nu har Jordy skjutsat oss till motellet som visade sig vara riktigt mysigt med stooor king-size-bed, tv, EGET BAAAADRUM och micro för den som önskar. Klockan är 18.14, vi sitter och sno wifi utanför ett thai-kök och ikväll ska vi bara duscha, äta chips och mysamysa.

Imorgon bär det nämligen av till Noosa där det väntar massvis med surfing, hajk och vacker natur. Tack för visiten Surfers Paradise/Gold Coast!

Surfers Paradise

Stadspromenad, shopping (oups) i Surfers Paradise, strandhäng, after-beach-smoothie och sovstund vid Jordys pool utanför stadsvimlet stod på schemat i fredags. Idag är det lördag vilket innebär mer stand, sol, bad och PARTY i storstaden på kvällen. Efter 2 nätter gratis boende unnar vi oss en natts hotell imorgon. Längtar. Gold Coast faller mig i smaken. Hela Australien faller mig i och för sig i smaken.

easy living

Tack Byron Bay. Ska bara avsluta med en kvällsglass efter surf HELA DAGEN. Med vattenskadad mobil och blodiga knän åker vi imorgon bitti till Gold Coast och Surfers Paradise. Ska bli så kul att träffa vår surfkompis Jordy igen och få partaja lite for real, woho!

Byron Bay Babe

VI ÄLSKAR DET. Måste blogga snabby som satan för café-tanten ser att jag står utanför och snor internet. Men vi badar 100 gånger, cyklar på beachbikes i solnedgången, äter underbart på caféer byggda i bambu, sover under palmer, äter glass till lunch, bodysurfar (surfing utan bräda) och sover. Livet. Helt underbart lat mentalitet här, som ett snäppet värre Bondi.

Imorgon ska vi ge oss ut på vågorna med bräda för första gången. Och sova, och äta glass, och cykla och så vidare... Ha det kul i januarikylan svenskar! xD xD

Bondi Icebergs

Såhär fin var min after-work igår på Bondi Icebergs som är en pool/bar/gym/restaurang och så vidare, men vi höll bara till vid poolen och njöt av någon soltimme innan vi begav oss hem i eftermiddagssolen.

I just detta nu står vi och röjer FÖR FULLT i vår lilla lya, hela vårat liv vi haft här ska packas ihop och jag har gråten i halsen just i denna sekund som jag skriver detta. För jag tycker faktiskt det känns sjukt vemodigt och sorgligt. Har trivts så otroligt bra här och aldrig varit så lycklig tror jag.

Imorgon bitti 05.00 stiger vi upp för att flyga till Byron Bay och därifrån väntar ett 2-veckors äventyr. Det ska bli helt fantastiskt roligt, men just nu är vi lite små-oroliga då väderprognosen lovar spöregn på alla destinationer vi ska besöka. Då känns det nästan som att man hade velat stanna kvar här i Bondi dessa 2 veckor.

Kommer sakna alla människor här så jävla mycket, mentaliteten, naturen och åh.. nu får jag sluta skriva för nu rinnger tårarna över, hehe...

Får se hur mycket vi hörs av nu dessa 14 dagar men lite sketet mobil-bloggande ska jag nog kunna lyckas med om vi inte bor på allt för tattiga hostel! För vi har faktiskt inga boenden alls bokade ännu utan får se vart vi hamnar. Spännande!!!

Nu ska vi städa klart, sen kommer våran land-lord för inspektion av lägenheten och sist men inte minst ska vi avnjuta en sista "Olies Burger" nere vid stranden för kylskåpet är nu länsat på köttfärssås och nudlar. PUSS OCH GODNATT

madpizza-fredag och halloumi-lördag

Igår efter jobbet blev det avskedsmiddag med våra fina falköping-brudar Sofia, Anna och Jenny. Vi åkta till vårat älskade mad-pizza för att deras pizzor är helt amazing. Faschinernande tunna pizzor som smälter i munnen som chips, mojito-jugs, limencello-shottar eftersom Emilia "fyllde år" igen, viskleken och till och med kärleksbrev. En tomat-röd kille kom fram och lämnade oss ett brev och sa "Snälla öppna inte förrens jag hunnit springa härifrån och gömma mig" där han hade skrivit att han tyckte att vi var otroligt söta. Vi blev inspirerade och skrev våra egna små kärleksnotes till de pojkar vi spanat in under middagen och tyckte var söta. En fin liten små-magpirrande sak man kan göra för att göra någon glad.

Vet ni vad jag gjorde imorse? HEMMAGJORD acai-bowl. Blev inte lika glassigt frusen då jag använde färsk frukt istället för frusen men ack så gott. Det blir det till frukost imorgon bitti igen.

Efter jobbet mötte jag upp min fru så gick vi in och eftermiddagshängde i solen på Bondi Iceberg. Dyker upp bilder på detta imorgon, så himla najs.

Sen kom Anna hit så hade vi after-beach middag och godis på vår fina nystädade backyard lagom till att vi sticker. HALLOUMI-SALLAD OCH ITALIENSKA PIZZALIKNANDE BOLOGNESE-SAKER.

Nu har vi legat och tittat film några timmar och nu ska vi på kvälls-kalas. TJOHO!

onsdagskul

OH vad roligt vi har denna veckan. Trots böter och regnigt väder igår mådde jag toppen. Gick in till Emilia som var på sista jobbpass och tattade ett "sampel" innan Stina, Johanna, Olivia, Kajsa och lilla-Kajsa rulla ner hit till Bondi med bussen.

Efter lite mys och kaffe-häng i vår soffa drog vi till Cafe Go Paris preciiiis tvärs över gatan och avnjöt goda drinkar och maträtter.

Kvällen fortsatte sedan hos açaibowl-kocken Diego med andra goda brasilianska, norska, amerikanska, svenska, osv osv vänner. Sedan dansade vi in på Beach Road som jag faktiskt inte vart på riktigt länge som var riiiktigt kul! Efter Beach Road som tyvärr stängde 01.00 var jag, Johanna och Emilia inte nöjda så vi sprang över till Bondi Hotel och skojade oss ett tag till.

Hon var bara glad över att vara där.

Två glada pruttar insmorda i zink-pasta somnade in i vår lilla lya tidigt imorse.

KUL

THE LAST ACAI-BOWL

Idag vaknade jag, Emilia och Johanna med en mysig baksmälla efter gårdagens kuligheter och vad passade då inte bättre än att avnjuta DEN SISTA acai-bowlen på vårat favorithak. De verkar vara trötta på våran request "CAN WE PLEASE GET EXTRA GRANOLA, CAUSE WE DON'T GET ENOUGH!!!" så det gav oss en hel enorm skål proppfull med varm, nybakad granola. FYFAN vad gott detta är. Vill inte härifrån.

En perfekt tisdag

När Emilia slutade jobbet tog vi oss till vårat beloved Beach Burrito och avnjöt en sista måltid med nachos, quacamole och burritos i mängder. Fyfan vad gott det är. Tvekar på om det finns alternativ hemma i Sverige som kan toppa det.

Sedan anslöt sig vår kära Aussie-vän Lilli som vi lärde känna hemma i Sverige när hon var Au-pair. Hon kommer ursprungligen från Noosa som vi ska åka till på vår trip nästa vecka men har flyttat hit till Sydney. Vi gick till mysiga café bikini och fick snickers-shots och Sangria. Kvällen avslutades hos några Life-Guards på Bondi Beach i deras överlyxiga lya.

Idag då? Jo men klockan är 2 och jag har redan hunnit få en 200-dollars-böter för att jag åkte buss med fel busskort. JÄVLA SKIT rent ut sagt. Menmen, tror inte jag kommer betala den faktiskt då jag snart lämnar landet. I mean, what are they gonna do about it !? Hehe.. Nej men de var ganska snälla och skulle hjälpa mig ansöka om att bli "benådad" för att jag är en efterbliven turist.

Om någon timme eller två kommer de goa manly-tjejerna hit för att gå ut med oss här i Bondi ikväll, så jag får allt ta och rycka upp mig.. Glad onsdag people!

This is what happens when you have a day off and the weather sucks and you're forever alone and bored and so on

Tror rubriken säger det mesta. Drack för mycket kaffe idag och koffeinkicken fick mig att gå loss i Bondi Junction, ville helt plötsligt shoppa ALLT men höll mig till mina 3 favoritaffärer här i Sydney tror jag. Surf dive n ski, Surfection och pyjamasbutiken Peter Alexander. Och bara grejer till mig!?

Men tycker jag får unna mig för behöver lite minnen när jag kommer hem, faktiskt inte shoppat saker till mig själv alls mycket här. Har ju 10 familjemedlemmar jag vill skämma bort.

Med ny bikini är jag redo för surfing i Byron Bay, kul att väderprognosen lovar spöregn... Imorgon är det min andra lediga dag och då ska jag få lite mer packning gjort än jag fick idag.

Ikväll blir det en mysig utekväll för mig och frugan, sedan får vi se vart kvällen bär. Imorgon vill jag gå ut på the Argyle eller här i Bondi. På torsdag ska jag äta Açai-bowl. Vet inte riktigt varför jag babblar på så mycket nu om ingenting. Hejdå, glad tisdag!

Kommer sakna denna vardag så mycket

Kasta i mig frulle o traska ner till stranden själv redan 9.20 imorse. Så skönt när det fortfarande är någorlunda tomt o lugnt på stranden.

Efter en halvtimme kom Anna ner och vi tog en strandpromenad längs beachen och tillbaka. Lämna våra handdukar och väskor på beachen,men de var för fula för att stjälas. (vad säger du nu mamma!?!?)

Men när vi kom tillbaka hade fler fior hittat ner till stranden och lagt sig vid våra handdukar. En Sofia-fia och en Emilia-fia. Mysigt.

Halv 12 övergav jag stranden för att gå upp och kasta i mig fattigmans-mellis/minilunch innan jobbet. Det bjöds på asiatisk pulversoppa och grekisk yoghurt med päron, rostade nötter och honung till efterätt. Ganska fint i skuggan på vår backyard, trots utsikten över skumma grannar.

Efter roligt jobb med utsikt över skitsnygg kille i 5 timmar hade en sjuk emilia (jag som smittat henne HAHAHA xD ) lagat svingod middag med wook, kalkonfilé och nybakat stekpannebröd. GOOOOTT

Nu avslutar jag kvällen med frozen yoghurt i pistage-smak toppat med pepparkaks-granola och sagan om ringen på datorn.

Nu har jag två lediga dagar framför mig. HEEEEELG. Ska passa på och packa inför vårt äventyr.

Åh vad fina dagar jag fått leva här i 4 månader.

What an amazing helg

Haft en så bra helg. Igår efter jobbet var vi bjudna till ingen mindre än Evelina Pettersson Bråthes familjevänner här i Australien där det blev en riktigt Mölnlycke-reunion. Hela Evelinas familj var här i Australien över helgen och alla "manly-tjejerna" var även där och några kompisar till min storebror. Vi blev SÅ bortskämda, blir helt glad när jag tänker på det. Det var en riktig australiensk barbeque med entrecôte, korvar, lax och känguru vilket var förvånansvärt gott, smakade precis som vilket grillat nötkött som helst. Var även pastasallader, såser, bröd och tillbehör i mängder. En riktig studentbuffé och vi njöt ända ut i tårna. Inte ofta men får äta så fint här i Australien, en kontrast mot våra snabb-nudlar med fiskpinnar från Coles egna billigaste märke. Var trevligt att få lite familjär känsla igen också. Sammanfattat en top-noch-kväll.

Idag efter jobbet tog jag bussen till det fina stället Watsons Bay och Emilia kom kort därefter. Vi la oss vid stranden som är så underbar för det är inga vågar ALLS vilket faktiskt är rätt skönt, man kan ligga i och plaska i vattnet hur länge som helst. Sedan tog vi en liten promenad och såg ett bröllop som pågick på stranden och avslutade sedan eftermiddag på Beach Cluben med lemonad. En riktigt go after-work med andra ord.

Nu sitter jag i soffan sol-trött med pasta-tomatsås i magen. Ska nu planera lite inför min och Emilias resa och sen träffa Anna eller någon annan fin kompiz här i Bondi. Puss och glad söndag sweds!

FREDAG

Efter jobbet åkte de nya skorna på (visst är de fina!? hehe) och en froyo i magen. (INTE orange leaf!? Ville testa något nytt ikväll. Tyvärr är jag så förkyld att jag inte kände smaken av den men den satt väldigt fint ändå och släckte suget i denna hetta.) Sedan satt vi vid havet och kollade på kvälls-surfarna och en liten golden kom och hälsade på. Väldigt glad var han. Saknar min Båtsman där hemma.. Ses snart vovven!

East Coast Trip

11 dagar kvar idag, och vart är det nu vi ska? Det ska jag berätta.

Vi ska resa upp över Australiens östkust och har 4 destinationer vi kommer besöka lite längre. Först tar vi flyget till Byron Bay. Detta är ett strandparadis där det inte finns mycket mer än att bara göra ingenting, ligga på stranden och SURFA. Vi har på något vänster lyckats flörta till oss gratis surfbrädor och vi känner lite australienska surfkunniga kompisar som befinner sig här samtidigt som vi är här, så här blir det SURFA AV.

Next stop är Surfers Paradise som vi tar tuff-tuff-tåget till Surfers Paradise. Detta ser lite miami-aktigt ut med storstaden precis intill stranden och här blir det nog mycket party och möten med roliga människor.

Efter detta tar vi ett lite lugnare stopp i Noosa som är känt för sin vackra natur då nästan hela området är en enda stor nationalpark. Vackra regnskogar, stränder, klippor etc. att hajka igenom.

Last stops - Fraser Island! Som bl.a. har en av världens största sand-öar och helt fantaaaastiska stränder perfekt för snorkling och häng. Här finns även det där kända båt-vraket de flesta nog sett på bild. Här har vi bokat en liten mini-tripp med en grupp människor där vi kommer campa PÅ stranden och jag och Emilia kommer få våran egen strand-jeep vi kommer resa runt på stranden med. HUR KUL!? Gäller bara att tänka på att vänstertrafiken även gäller på stränderna, så inga fler bilolyckor inträffar.

Igår köpte vi små mini-resväskor och vi har nu planerat de flesta detaljer så att allting funkar. Men lite spontan måste man också vara, så vi får se hur vi kommer bo på de olika destinationer och vad vi kommer att hitta på. Vet iallafall att det kommer bli så hiiiimla roligt och jag är så taggad att se andra områden av Australien, (även om jag ÄÄÄÄLSKAR mitt "hem" här).

Nu ska jag traska iväg till en läkare och be om antibiotika. Har nämligen haft en förfärlig slemhosta och småfeber till och från i 3-4 veckor och vill ju må perfa till vår resa så jag kan surfa och flaxa runt och löjla mig hur mycket jag vill!!

en perfekt start på det nya året

Har haft en helt underbar 1a januari. Vaknade med huvudvärk och soggiga ögon men det botades lätt med ett morgondopp och utsökt frukost med quesadillas, hemmarostad granola med mjölk, färsk frukt, kaffe och VATTEN.

Därefter begav vi oss ner till beachen som var helt SMOCKFULL av människor. Inte sett den så förr, helt absurt, men den är ändå relativt stor så vi slapp iallafall ligga i andra människors armhålor.

Vet ni vad som hände sen? Jag skulle gå och hälsa på min kompis Harrison som är en life-guard lika gammal som mig. När jag och Emilia går fram till honom i strand-jeepen ser vi inte att han blir filmad inför inget mindre än tv-serien "Bondi Rescue". Vi vet inte riktigt hur det gick till men rätt som det är har vi videokameror och mikrofoner framför näsan på oss och VIPS blir vi lurade att sätta oss på strandjeepen med Harrison och ge honom en nyårskyss framför kamerorna. Ja då har man haft en roll i Bondi Rescue, check! Haha får väl se om de tar med detta, så tafatta, svengelska och fnissiga vi var.

Dagen fortsatte och vi köpte Ben and Jerry till lunch. Blev en couch-potato - kolaglass med chokladdoppade potatischips i. Låter det äckligt? Det är HELT fantastiskt. Sen gick vi barfota i Bondis alla vrår någon timme och jag fick en glasfot i foten. Sånt som händer...

Frammåt kvällskvisten började magarna kurra igen så vi satte oss vid havet med våra fantastiska Olies Burgers. Flottigt? En grillad kycklingburgare med luftigt bröd, advokade, färska grönsaker och Aioli. Och Pommes och Chilli-mayo dårå. Fantastique. Det värdaste 13 dollar man kan spendera här i Bondi på delad plats med Açai-bowl.

Avslutade kvällen med planering av vår resa (ska berätta om den så snart som möjligt) och lite mingel på mysiga Bucket-List.

En helt underbar lek-dag helt enkelt. Och ganska sorgligt att jag lämnar denna lekplats om 12 dagar. Faktiskt gråtit en liten skvätt idag, sentimental och känslosam som man blir av nyår och sömnbrist.

Imorgon blir det tillbaka till rutiner och jobb. Och roligheter. De kommande dagarna ska bli bäst.

NEW YEARS EVE

Här är några snaps från gårdagen. Hade en sådan fantastisk bra kväll, var lycklig varenda sekund. Vi åkte hem till vår kompis Tom där man kunde se fyverkierna över operan och Harbour Bridge från hans balkong. Även om de flesta var betydligt äldre än oss hade vi det otroligt trevligt och australienare är allt för goa människor måste jag säga.

Hamnade även på villovägar under tolvslaget ensam med min fru Emilia. Letade oss fram i skogen till en äng med utsikt över storstaden Sydney (vi har varit där förut men inte nattetid) fylld med vackra ljusslingor och asiater som vi spenderade vårat tolvslag med. Sedan dansade vi tillbaka till kalaset och var i säng i lagom tid.

Den bästa nyår jag upplevt tror jag. Tycker alltid det blir så krystat och en besvikelse hemma i Sverige, men här hade vi inga förväntningar och ÅH vad roligt jag har här.